Dominiek van Vliet

The Culture FoodMarket

Hoofdgebouw Cambuur Leeuwarden
Rondom het hoofdgebouw van Cambuur bevindt zich een plein met winkels: het Cambuurplein. Dit is erg positief, want het is het hart van de wijk. Hier bevinden zich alle voorzieningen van de wijk, wat zorgt voor ontmoeting en binding tussen de bewoners. Het Cambuurplein rondom het hoofdgebouw van Cambuur is toegankelijk voor iedereen, maar het hoofdgebouw van Cambuur niet. Ik wil het hoofdgebouw van Cambuur openbaar maken voor de wijk.

Wat opvalt is dat het Cambuurplein gedomineerd wordt door auto’s, er voornamelijk horizontale massa is en dat het voetbalveld helemaal is ingepakt. Het veld zelf is niet zichtbaar vanaf het Cambuurplein. Ik zie dat als een kans om juist daar verandering in te brengen. Cambuur betekent veel voor de bewoners in de wijk en door het hoofdgebouw van Cambuur openbaar te maken zal dat bijdragen aan de binding tussen de bewoners.

De gebouwen rondom het Cambuurplein hebben harde stedenbouwkundige grenzen. Ik wil die grenzen vervagen door het Cambuurplein door te laten lopen in het hoofdgebouw van Cambuur, zodat er meer interactie ontstaat tussen het Cambuurplein, het hoofdgebouw van Cambuur en het voetbalveld. Dit is tevens het ontwerpgebied waar ik mij op zal richten. Mijn concept is dan ook het vervagen van grenzen.

De begane grond van het hoofdgebouw van Cambuur krijgt een specifieke functie, doel en thema. Er moet een reden zijn om naar het gebouw te gaan. De reden: eten verbindt. Ik wil het hoofdgebouw van Cambuur inzetten om samen met de buurtbewoners te gaan koken en te eten. Ik wil daar een wijkkeuken in de vorm van een overdekte markthal creëren waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Hierdoor kom je niet alleen in contact met elkaar, elkaars eetgewoontes en elkaars cultuur, maar krijg je ook een gezonde maaltijd. De wijkkeuken zal als een maatschappelijke functie fungeren, als bruisend hart van de wijk en het zal zorgen voor meer dynamiek.

The Culture FoodMarket
Wat mijn ontwerp uniek maakt is dat het een overdekte markthal is waar verschillende culturen centraal staan. De markt heet dan ook The Culture Foodmarket. De volkswijk is een hele multiculturele wijk en ik wil die verschillende culturen met elkaar mengen. Doordat elke cultuur zijn eigen goederen en geuren heeft en vooral ook een eigen manier van presenteren zal er duidelijk te zien zijn welke culturen er op de markt staan. The Culture FoodMarket is een markt waar veel gebeurt en veel interactie plaatsvindt. Het is een echte ontmoetingsplek waar mensen graag naar toe gaan om samen met hun buurtbewoners te genieten van een gezonde maaltijd en van elkaar.

Project Details

Afstudeeropdracht

De ontwerpopdracht bestaat uit een eigen gekozen locatie en een maatschappelijke themastelling. Als locatie heb ik het hoofdgebouw van de voetbalclub Cambuur in Leeuwarden gekozen en mijn maatschappelijke themastelling is: gezonde leefstijl.