Dominiek van Vliet

Wijnwinkel ontwerp

Voor het pand aan de Nieuwe Ebbingestraat 53-55 te Groningen moet een nieuwe functie en een nieuw ontwerp gemaakt worden. Interessant aan het pand is dat er meerdere entrees zijn. Zo is er een entree aan de Nieuwe Ebbingestraat en een entree aan het Boterdiep. Ik zie dit zeker als een kwaliteit voor het gebouw. De Nieuwe Ebbingestraat is een straat met veel winkels en veel winkelend publiek. Aan deze zijde van het gebouw wil ik me dan ook vooral overdag richten. Met name van negen tot zes zal deze zijde van het gebouw het drukst bezocht worden. Aan de kant van het Boterdiep zal het vooral ’s avonds drukker zijn. Vanaf zes uur ’s avonds zal ik me vooral richten aan die zijde van het gebouw. Ook een plus punt aan het Boterdiep zijde is dat er goede parkeermogelijkheden zijn. Nog meer kwaliteiten van het gebouw zijn dat er mogelijkheden zijn tot het creëren van natuurlijk licht en het hoogte verschil dat zich in het gebouw plaats vindt.

De nieuwe functie in het gebouw waarvoor ik gekozen heb is het verkopen van wijn. In het pand zal wijn verkocht worden, maar ook proeverijen gehouden worden en is er de mogelijkheid tot het maken van wijn dit zal in de vorm van workshops gegeven worden. Ik heb voor de functie wijn gekozen omdat het proces van de druif tot uiteindelijk de wijnfles in de winkel mij erg aanspreekt. Je kunt je klant hier goed over informeren en het ook laten beleven. Dat laatste beleven is zeker een belangrijk begrip geworden in de retail branche. Tegenwoordig is alles ook te koop via internet.
Maar de beleving op internet en de beleving in de winkel is wel anders. Door hier goed op in te spelen zal de klant sneller naar een winkel gaan dan iets op internet kopen. Met de gekozen functie wijn zie ik veel mogelijkheden om de klant echt iets te laten beleven in de winkel.

Mijn concept is de wereldreis. Alles begint bij de druif. De druif is het belangrijkste ingrediënt voor wijn. De druif groeit overal over de hele wereld en overal maken ze er wijn van. Toch heeft elke wijn van elk land een eigen smaak, geur, kleur en karakter. Dit komt door het klimaat en de grondsoort waar de druif opgroeit. De omgeving bepaalt dus het product. Ik wil graag in de winkel de klant een wereldreis laten beleven zonder dat ze er voor in het vliegtuig hoeven te stappen. De klant zal hierbij leren over de verschillende wijnen uit verschillenden landen maar wel allemaal van dezelfde druifsoort. Ik heb voor twee druifsoorten gekozen de witte druifsoort; de Chardonnay en de rode druifsoort; de Merlot. Ik heb voor deze druiven gekozen omdat deze druiven een hele grote wereldreis maken. Zij komen in heel veel landen voor en de smaak, geur, kleur en karakter van de wijn verschillen steeds per land. In de winkel ontstaan hierdoor verschillende wereldjes en ook een verscheidenheid aan wijnen en producten die bij elkaar passen. De klant gaat veel beleven in de winkel en ik wil graag alle zintuigen activeren.

Project Details

Ontwerp een retail ruimte in het pand van “Films van Rolf” aan de Nieuwe Ebbingestraat te Groningen. Binnen deze opgave staat beleving van het merk en de ruimte centraal.